دوستان برای نهایی کردن خرید از طریق تماس و یا واتس آپ با ما در ارتباط باشید. بی نهایت سپاسگذاریم. خانگی : 09126040486 ـ آرایشی : 09182383080

فرق بین OLED و QLED چیست ؟

بازدید: 865 بازدید
فرق بین OLED و QLED چیست ؟

فرق بین OLED و QLED چیست ؟

QLED یا OLED کدام یک بهتر می باشد، فرق بین OLED و QLED چیست ؟؟

قطعا شما عزیزان اگر در حال حاضر بخواهید برای خرید تلویزیون اقدام کنید. پس ناخوداگاه از فروشنده دو کلمه ی هم صدای OLED و QLED را می شنوید. زیرا این تکنولوژی بسیار پیشرفته بوده و مخصوص دو تولید کننده ابر قدرت سامسونگ ( QLED ) و ال جی ( OLED ) می باشد. ولی مطمئنن شما می خواهید، در مورد این دو تکنولوژی اطلاعات کافی کسب کنید و اینکه آیا برتری نسبت به یکدیگر دارند یا نه.  در آخر اینکه کدام یک نیازهای شما را برطرف می کند. نیووافت در ادامه میخواهد، این دو تکنولوژی برتر ال جی و سامسونگ را با یکدیگر مقایسه کند و در مورد جزئیات آن مطالب مفید و کاربردی را بیان کند.

اگر این دو را بخواهیم فقط بر اساس ظاهر با هم دیگر مقایسه کنیم، تقریبا یکسان به نظر می رسند. ولی نباید ما از روی ظاهر این دو تکنولوژی را مقایسه کنیم. زیرا بین دو حرف Q و  O می توان به اندازه ی یک جهان تفاوت ایجاد کرد. ما در مورد هر کدام از آنها به طور جداگانه توضیح میدهیم.

QLED چیست ؟

در اول باید بدانیم QLED مخفف Quantum Light-Emiting Diode می باشد. اگر بدون بحث بخواهیم چیزی بیان کنیم، تلویزیون های QLED دقیقا مانند تلویزیون های معمولی LED می باشند. ولی این تفاوت زمانی ایجاد می شود ،که از نانو ذراتی ریز برای شارژ بیشتر نور و درخشندگی و رنگ آن استفاده شود. اگر بخواهیم واقعیت را بیان کنیم، این فناوری در سال 2013 توسط سونی معرفی شد .ولی طولی نکشید که شرکت سامسونگ تلویزیون هایی با عنوان QLED را روانه بازار کرد و ایجاد مجوز با شرکت ها و تولید کنندگان دیگر را شروع کرد. تلویزیون های QLED را می توان در Hisense،  Vizio،  Sony، TCL نیز پیدا کرد.

در یک تلویزیون QLED هنوز هم مانند شیوه های قدیمی و به همان شیوه ی تلویزیون های LED معمولی که در آن از پس زمینه ساخته شده، توسط  صدها یا هزاران LED که نور می دهند استفاده میشود. همین LED ها هستند، که به تلویزیون و QLED ها روح می بخشند.

ال جی و سامسونگ:

جنگ بین ال جی و سامسونگ زمانی در سال 2019  آغاز شد ،که سامسونگ برای بازاریابی خود از QLED به عنوان یک اصطلاح استفاده کرد.  برای همین ال جی به کمیسیون تجارت عادلانه ی کره جنوبی یا همان FTC شکایت کرد. در این شکایت ال جی ادعا کرد، که تلویزیون های به اصطلاح QLED سامسونگ اصلا تلویزیون های QLED واقعی نیستند. دلیلش این است که یک تلویزیون واقعی QLED باید از LEDهایی استفاده کند، که نور را از خود ساطع می کنند و نه نور پس زمینه ی کوانتمی از فیلم که سامسونگ از آن استفاده می کند.

سامسونگ دست روی دست نگذاشت و در یک اقدام تلافی جویانه از ال جی شکایت کرد.  به FTC گفت که از کلیه ی تبلیغات که ال جی در آن اجرا کرده ناراضی می باشد. FTC سرانجام سامسونگ را تبرئه کرد، ولی با یک تصریح که باید در تبلیغات بعدی خود توضیح دهد که اشاره کند . تلویزیون های QLED سامسونگ از نور پس زمینه برای شارژ درخشندگی و کیفیت آن استفاده می کند.

OLED چیست ؟

OLED را اگر به صورت کامل بنویسیم Organic Light-Emiting Diode  می باشد. شاید تعجب کنید، ولی قسمت Light-Emiting Diode از آن هیچ ارتباطی با نور پسس زمینه LED مانند تلویزیون های LED و  QLED ندارد.بلکه به این معنی می باشد ،که هر پیکسل در تلویزیون OLED همچنین یک چراغ  LED کوچک و جوان می باشد. اما توجه کنید ،که این قطعه بسیار نازک است و می تواند در یک عنصر نور و رنگ را با هم ایجاد کند. در تلویزیون های OLED شما نیازی به نور پس زمینه ندارید. زیرا هر پیکسل به طور جداگانه نور خود را به تنهایی تولید می کند. این نوع نمایشگرها را با نام های صنعتی Emissive یا Selfississive نیز میشناسند.

مزیت:

اگر بخواهیم در مورد مزیت های این نوع از تلویزیون ها باید بگوییم، که برای این طراحی چندین مزیت برجسته وجود دارد که در بین این موارد بزرگترین مزیت آن سطح عالی سیاه می باشد که می توان به آن دست یافت. در تلویزیون های QLED و LED باید نور پس زمینه را کم رنگ کرد. ولی در تلویزیون های OLED به راحتی می توان پیکسل ها را خاموش کرد. وقتی پیکسل ها خاموش می شود، هیچ رنگ و نوری را از خود ساطع نمی کنند. پس تلویزیونی تاریک به هنگام خاموشی داریم. وقتی ما نور پس زمینه نداریم،  صفحه ای با انعطاف پذیری ساده داریم.

به خاطر همین موضوع می باش،د پیشگام تلویزیون OLED LG توانسته تلویزیون هایی را تولید کند که به صورت کامل می تواند پایین بیاید و یا ناپدید شود. پانل های تلویزیون OLED را فقط یک شرکت به نام LG Display  تولید می کند. این پنل ها به شرکتی به نام ال جی الکترونیک داده می شود ،که این شرکت با این پنل ها برخی از بهترین تلویزیون ها را که شما دوست دارید خرید کنید تولید می کند. اما اگر دقت کنیم ،این پنل ها را شرکت LG Display به شرکت کنندگانی مانند فیلیپس، پاناسونیک و سونی نیزمیفروشد. برای همین است که این شرکت ها هم تلویزیون های OLED را روانه بازار کردند.

نکته:

اگر تمامی پنل ها در این شرکت ها یکسان باشد. این نکته نباید فراموش شود، که پردازش تصویری هر کدام از شرکت های سونی، ال جی، فیلیپس و پاناسونیک اختصاصی بوده و شما تصویری متفاوت از تلویزیون های OLED نسبت به تلویزیون های دیگر را مشاهده می کنید.

مینی LED ها :

طبیعتا شرکت های ال جی و سامسونگ از زمان های خیلی قدیم همیشه با هم در حال رقابت بودند و هستند. در اواخر سال 2019 یعنی چند ماه پیش TCL فروش خود را برای 8 سری از اولین تلویزیون های QLED آغاز کرد. این سری ها از سیستم نورپردازی مینی LED استفاده کردند. این بدین معنا بود، که تلویزیون های QLED که به طور عادی تنها از صدها LED استفاده کرده بود، اما هم اکنون می توانست ده ها هزار مینی LED را در خود جای دهد.

نتیجه ی این کار همان چیزی بود که ال جی به آن دست یافته بود، یعنی کنترل هر چه بیشتر نورپردازی که منجر به سطح سیاه می گردد و سامسونگ در QLED های جدید از هر صفحه نمایش غیر OLED تا کنون به OLED های شرکت ال جی نزدیک تر  است.
تکنولوژی مینی LED ها هنوز در مراحل ابتدایی خود می باشد. اما این نکته را فراموش نکنیم اگر TCL و شرکت های دیگر به بهبود آن ادامه دهند. فناوری مینی LED پتانسیل آن را دارد که کیفیت تصویر QLED با قیمت گذاری مقرون به صرفه تری بهبود پیدا کند و همین یعنی بسیار اقتصادی تر نسبت به OLED می باشد.

QLED در مقابل OLED:(فرق بین OLED و QLED چیست ؟)

تا الان درمورد هرکدام از این تلویزیون ها به صورت جداگانه توضیح دادیم و شما عزیزان تا حد ممکن با این فناوری ها آشنایی پیدا کردید حالا با هم QLED را با OLED در چند دسته که هنگام خرید تلویزیون به آنها توجه می کنیم و بیشترین اهمیت را دارند مقایسه می کنیم این دسته ها شامل روشنایی، کنتراست، زاویه ی دید و سایر ملاحظات عملکرد قابل توجه، مانند زمان پاسخگویی و طول عمر و همه ی فاکتورهای مهم دیگر که شما بخاطر آن قرار است هزینه کنید. در زیر در مورد هرکدام از این ویژگی ها به صورت جداگانه پرداخته ایم.

  • کنتراست و سطح سیاه Black Levels and Contrast:

    به تفاوتی که بین تاریک ترین قسمت تصویر و درخشان ترین قسمت تصویر است کنتراست می گویند. پس اگر تلویزیونی بتواند یک قسمت تاریک واقعا سیاه را تحویل دهد لازم نمی باشد که قسمت های روشن را به همان اندازه درخشان جلوه دهد تا به سطح تضاد برسند. به خاطر این ویژگی می باشد که قهرمان و پرچمدار تلویزیون OLED بدون تردید سلطنت می کند.
    درمقابل این کار باید بگوییم گه تلویزیون های QLED برای این کار مجبور هستند نور چراغ های LED خود را کم رنگ کنند و بعد از آن نور باقی مانده را مسدود کنند باید قبول کنیم این کار بسیار سخت می باشد. این عمل در تکنولوژی به خونریزی نور معروف می باشد زیرا نور را به قسمت سیاه رنگ صفحه نمایش تبدیل می کند.

حالا باید به این دقت کنیم که آیا این مورد قابل توجه می باشد یا نه. در جواب آن باید بگوییم قطعا. اگر شما در حال تماشا کردن یک فیلم اکشن شدید و پرجنب و جوش هستید و دو شخص را که در شب در حال گذر کردن از یک کوچه ی تاریک هستند و ممکن است در قسمت های از صحنه که قرار است سیاه رنگ باشد جزئیات دارای درخشش جزئی می باشند و تصویر به طور واضح جزئیات را نشان می دهد.

همان طور که قبلا به آن پرداختیم مینی LEDها چراغ هایی بودند که سازندگان QLED آن را روشی برای بهبود وضعیت خود اعلام و بکارگیری کردند. ولی در اینجا نمی توانیم آن را مانعی در مقابل OLED بدانیم و آن را قاتل آن اعلام کنیم.
برنده کنتراست : OLED

  • روشنایی Brightness(فرق بین OLED و QLED چیست ؟)

    در مورد این قسمت اول به تلویزیون های QLED می پردازیم که وقتی بحث روشنایی پیش می آید باید بگویم از مزیت قابل توجهی برخوردار می باشد زیرا در این فناوری از نورهای پشت زمینه ی جداگانه استفاده می شود و بر عکس OLEDها هستند زیرا در OLED  ها برای برقراری نور خود به تک تک پیکسل ها متکی می باشند. ولی چراغ های LED را می توان به طرز باور نکردنی و بسیار درخشان طراحی کرد و با ایجاد رنگ های روشن در طراحی طیف رنگ بدون ازبین رفتن اشباع و توانایی یک نقطه کوانتمی برای به حداکثر رساندن این نور اضافه کنید در این حال شما صفحه نمایشی دارید به اندازه ی کافی روشن حتی هنگامی که در اتاقهایی با روشنایی بسیار قرار گیرد مشکلی برای وضوح تصاویر ایجاد نمی کند.

روشنایی:

وقتی بحث روشنایی خالص باشد پنل های OLED نمی توانند رقابت کنند. زیرا پیکسل های آنها به صورت منفرد نور را تولید می کند پس به سادگی به مقدار نور تولید شده توسط LEDها یا مینی LED ها نمی رسند. اگر اتاق ما تاریک باشد که این مشکلی را به وجود نمی آورد هرچند اگر حتی مقدار روشنایی اتاق کم باشد باز می توان به این تضاد توسط OLED دست یافت. ولی اگر محیط روشن باشد و یا از طریق پنجره نور به داخل بیاید در نتیجه تلویزیون های QLED بیشتر نمایان می گردد به ویژه اگر تحت شرایط محتوای HDR پخش شود.
در این چند سال تلویزیون های OLED هرچند نسبت به گذشته بسیار روشن تر شده اند اما هنوز هم نمی توانند به رقابت با QLED دربیایند.
برنده ی روشنایی : QLED

  • فضای رنگی Color space 

    در این قسمت یکبار OLED تمام رقابت ها را پشت سر گذاشت اما طبق گفته ی سامسونگ با استفاده از فناوری نقطه کوانتمی در تلویزیون های QLED امکان این را به وجود آورد تا از نظر روشنایی رنگ، حجم رنگ و دقت رنگ به جلو حرکت کند. پس طیف گسترده ای از رنگ ها که اشباع شده بهتر می باشد و در سطح روشنایی شدید یک مزیت می باشد.

هر چند در واقعیت هیچ چیز ثابت شده ای وجود ندارد که QLED ها رنگ های خارق العاده ای را ارائه می دهند زیرا ما هنوز هم می توانیم رنگ های اشباع شده بهتر در سطح روشنایی بالا و واقعی در موقعیت های عادی را مشاهده کنیم. اگر ما این قرعه کشی را اعلام کنیم نمی توانیم QLED را برنده اعلام کنیم زیرا باید برخی از شواهد ملموس را ببینیم.
برنده فضای رنگی : هردو مدل بسته به شرایط محیط نسبت به این ویژگی عکس العمل های متفاوت دارند.

  • تاخیر ورودی، زمان پاسخ گویی و سرعت تجدید input lag, Response time  and refresh rate

    1.زمان پاسخ گویی(فرق بین OLED و QLED چیست ؟)

    مدت زمانی را که یک پیکسل در آن از حالتی به حالت دیگر تغییر پیدا می کند را زمان پاسخگویی می گویند. پس هرچقدر میزان زمان پاسخگویی سریعتر باشد تصویر خردتر می گردد خصوصا زمان صحنه های سریع عکس العمل سریعتری نشان می دهد. اگرچه شاید این عکس العمل با چشم دیده نشود و چشم انسان تفاوت را احساس نکند اما با اندازه گیری های استاندارد می توانیم بفهمیم که تلویزیون های OLED سریعتر از تلویزیون های QLED می باشد.

زمان پاسخ گویی QLED معمولا بین 2.1 تا 7.9 میلی ثانیه متغییر می باشد. ولی زمانی که متوجه شوید زمان پاسخ گویی در OLED حدود 0.1 میلی ثانیه می باشد دیگر با اقتدار پرچم تلویزیون های OLED را بالا می برید. پس باید بگوییم در این قسمت مسابقه ای برگزار نخواهد شد.

2.تاخیر ورودی

منظور از تاخیر ورودی اقدام بین فشار دادن یک دکمه روی کنترلر بازی و دیدن نتیجه ی آن عمل بر روی صفحه نمایش می باشد. تاخیر ورودی برای گیمر ها نگران کننده می باشد و به هیچ وجه تاثیر قابل توجهی در مشاهده غیر فعال محتوا نخواهد داشت. ولی چیزی که مهم است این است که میزان تاخیر ورودی ربطی به صفحه نمایش ندارد و باعث برتری یک فناوری صفحه نمایش نسبت به دیگری نیست ولی بر میزان پردازش تصویر در صفحه نمایش شما در پشت صحنه اثر گذار است. درکل هر دو تلویزیون QLED و OLED می توانند با خاموش کردن پردازش های ویدیویی اضافی و یا با گذاشتن روی حالت بازی تلویزیون به سطح بسیار پایینی در رسیدن به ورودی برسند.

3.سرعت تجدید(فرق بین OLED و QLED چیست ؟)

یکی دیگر از این دسته ها، دسته ی Refresh rate ( یا سرعت تجدید ) می باشد که ذاتا بیشتر از بیننده های گاه و بی گاه برای بازیکنان و گیمر ها مهم می باشد. به آن نرخ تازه سازی تعداد دفعات در ثانیه می گویند که تلویزیون آنچه را که در صفحه نمایش نشان می دهد به روز می کند که ارتباط مستقیمی با فریم تلویزیون دارد.

نکته فنی:

سرعت تجدید باعث بروز مشکل نمیشود. البته با شرایطی که دو نرخ فریم و سرعت تجدید دو برابر هم دیگر باشند. مثلا نرخ فریم FPS 30 باشد و سرعت تجدید هم دو برابر آن یعنی 60 هرتز شود. این مسئله هرگز برای شما مشکلی ایجاد نمی کند. زیرا همیشه محتوای تلویزیون معمولی مانند فیلم ها و نمایش های تلویزیونی با نرخ فریم ثابت تحویل داده می شوند.

نکته فنی:

باید این نکته را بدانیم در بعضی از بازی ها که روی کنسول یا رایانه ی شخصی نصب و اجرا شده اند میزان فریم آنها از یک صحنه به صحنه ای دیگر متغییر می باشد پس برای آنکه همه چیز آنطور که باید به نظر برسد پس باید تلویزیون ها به یک ویژگی با نام VRR یا متغییر تازه سازی مجهز باشند. این ویژگی نرخ تازه سازی بومی تلویزیون شما را تغییر می دهد تا با تغییرات آن بتواند نرخ فریم را با آن مطابقت دهد. اگر تلویزیون شما از VRR را نداشته و از آن پشتیبانی نکند می تواند برخی از عوارض جانبی ناخواسته مانند تیکه تیکه شدن صحنه ها در هنگام استفاده از انواع بازی ها شود.

شما این ویژگی ( VRR ) را می توانید ،در تلویزیون های OLED و QLED بیابید و حتی در سال 2020 به تعداد این مدل از تلویزیون ها با این ویژگی اضافه شده است. اما باید اقرار کنیم در حال حاظر فقط می توان OLED ال جی را با پشتیبانی G-Sync انتخاب کرد. این پشتیبانی توسط نسخه ی اختصاصی VRR ایجاد شده توسط انویدیا می باشد. پس شما اگر یک بازیگر حرفه ای بازی های رایانه ای می باشید و می خواهید، این تجربه را با صفحه نمایش های بزرگ داشته باشید. ما به شما بررسی آخرین تلویزیون های OLED  ال جی را پیشنهاد می کنیم. پس ما در اینجا برنده را اعلام می کنیم. باتوجه به برتری OLED در سرعت تجدید و در زمان پاسخ پس این گروه را در اختیار خود قرار می دهد.
برنده تاخیر ورودی، زمان پاسخ گویی و سرعت تجدید : OLED

  • زاویه ی دید Viewing angle(فرق بین OLED و QLED چیست ؟)

    یکی از قسمت هایی که همه ی سازندگان تلویزیون ها به آن توجه ویژه دارند زاویه ی دید می باشد. در نمایشگرهای QLED بهترین زاویه ی دید در مرکز می باشد و هر وقت از طرفین به آن نگاه کنیم و یا از یک سمت به سمت دیگر و یا از بالا به پایین حرکت کنیم، کیفیت تصویر درخشندگی، رنگ و تضاد بیشتر می گردد. در حالی که بین مدل های دیگرشدت آن متفاوت می باشد.

اگر بخواهیم این ویژگی را برای صفحه نمایش OLED مقایسه کنیم حتی بدون کم شدن درخشندگی در زوایای شدید تا 80 درجه می توان تصاویر را مشاهده کرد. هرچند یک سری از تلویزیون های QLED بهبود یافته اند و لایه های ضد انعکاس به آن کمک کرده اند تا بیشتر بهبود یابند. اگر شما می خواهید فیلم های مورد علاقه ی خود را به صورت خانوادگی نگاه کنید و مطمئن هستید که در خانه جای نامناسبی برای صندلی وجود ندارد تلویزیون های OLED بهترین گزینه می باشد.
برنده ی زاویه ی دید : OLED

  • اندازه ها SIZE (فرق بین OLED و QLED چیست ؟)

    اگر از گذشته به این قضیه نگاه کنیم می بینیم که OLED ها راه زیادی را پیموده اند منظور این است که هنگامی که این فناوری تازه متولد شده بود صفحه نمایش آن به سرعت تا اندازه ی 55 اینچ افزایش یافت و تا به امروز این اندازه تا صفحه نمایش های 88 اینچ ادامه داشته است ولی ما نباید از قیمت این مدل های با اندازه ی بزرگ غافل باشیم و متاسفانه ال جی قیمت این مدل ها را تا 30000 دلار افزایش داده و متاسفانه برای تقریبا 98 درصد مردم دور از دسترس می باشد.

در این مورد سامسونگ با فناوری QLED در اندازه های بزرگتر خرید را کم هزینه تر و آسان تر کرده است مثلا شما با پرداخت یک سوم هزینه نسبت به تلویزیون OLED می توانید Q900TS 8K QLED را صاحب شوید ولی آخرین مدل تلویزیون مصرفی سامسونگ در حال حاضر 98 اینچ می باشد.
برنده اندازه ها : QLED

  • طول عمر Lifespan

    ال جی شعار جالبی دارد و می گوید، شما هرروز 5 ساعت به مدت 54 سال می توانید تلویزیون را نگاه کنید. حتی قبل از انکه شما احساس کنید، که درخشندگی تلویزیونتان به 50 درصد میرسد. این واقعیت نمی تواند به اثبات برسد. زیرا تلویزیون های OLED خود از سال 2013 وارد بازار شدند. QLED ها با وجود اینکه جدید تر هستند. اما با منبع نور پس زمینه ای آن که LED است، دارای سابقه ی طولانی تری می باشد و این به اثبات رسیده . زیرا از همان روز اول از این فناوری استفاده کردند. پس فکر کنم دلیل کافی برای برنده شدن این گروه را همین الان داریم.
    برنده طول عمر ( در حال حاضر ) : QLED

  • صفحه سوختگی Screen burn-in (فرق بین OLED و QLED چیست ؟)

    قبل از توضیحات این مورد شما در زیر توسط یک عکس سوزش صفحه را می توانید، در تلویزیون OLED ببینید. البته الگوی گورخری که در عکس افتاده نیز مشاهده میشود، به Moire معروف می باشد و هنگام عکس گرفتن از صفحه ایجاد می شود و ربطی به سوختگی ندارد.

اگر به مقایسه ی این دو بپردازیم، به یک نتیجه میرسیم که باید با تجربه به این مورد رسیدگی کنیم. صفحه سوختگی بیشتر در تلویزیون های OLED جای بحث دارد. زیرا این سوختگی به پیکسل های این مدل از صفحه نمایش ها بر می گردد. البته باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که پیکسل سوختگی در همه ی تلویزیون ها احتمال دارد به وجود بیاید. ولی با صفحه سوختگی متفاوت می باشد.

صفحه سوختگی ناشی از ماندگاری فیلم های با آرم مشخص روی صفحه نمایش و یا کانال های تلویزیونی که آرمشان به طور ثابت در گوشه های بالای صفحه نمایش است، می باشد. شما نباید از این بابت نگران باشید و تلویزیون های OLED را از انتخاب های مورد نظر خود حذف کنید. زیرا این اتفاق زمانی می افتد، که شما به مدت زمانی طولانی صفحه نمایش را بر روی یک محتوای ثابت قرار دهید و تلویزیون را خاموش و روشن نکنید و محتوای آن را تغییر ندهید. البته خود شرکت ال جی در دفترچه ی راهنمای خود پتانسیل حفظ تصویر را برای تلویزیون های OLED خود تایید کرده و می گوید، این اتفاق در شرایط عادی مشاهده نمی گردد و نباید اتفاق گردد.

نکته:

ولی باید بدانیم شرایط عادی چه می باشد؟ نگه داشتن تلویزیون خود به مدت 10 ساعت یا بیشتر در روز به مدت دو ماه پیاپی قطعا شرایط عادی به حساب نمی آید. یکی از خوانندگان این مقاله محتوای تلویزیون را با گذاشتن روی کانال شبکه ی 3 ایران با همان مدت زمان، بر روی تلویزیون LG 08 OLED خود این کار را کرده و ادعا می کند که جای آرم شبکه ی 3 به طور قابل توجه سایه انداخته است.

نکته:

شما عزیزان اگر می خواهید تلویزیونی برای نمایشگر تجاری در یک فروشگاه یا تلویزیونی برای یک اتاق انتظار انتخاب می کنید و از آن برای محتوای ثابت برای ماه ها استفاده می کنید قطعا باید نسبت به این قضیه آگاه باشید.
پس در این مورد ما بدون هیچ تردیدی پرچم تلویزیون های QLED را بالا می بریم .
برنده صفحه سوختگی : QLED

  • مصرف برق Power consumption(فرق بین OLED و QLED چیست ؟)

    یکی دیگر از موارد مهمی که بیشتر خریداران باید به آن توجه کنند، میزان برق مصرفی توسط تلویزیون های می باشد. پس قطعا در این مورد شما به فکر تلویزیون های OLED می افتید. زیرا این تلویزیون های به نور پس زمینه ی فوق العاده نیازی پیدا نمی کنند و این چراغ هایی که به آن پیکسل نیز می گویند، نیازی به مصرف انرژی بالای برق ندارند. به این معنی می باشد، که تلویزیون های OLED ذاتا انرژی بیشتری را دارا می باشند. این تلویزیون ها همچنین گرمای کمتری را نسبت به تلویزیون QLED دارند.
    برنده مصرف برق : OLED

  • آسودگی چشم : Eye comfort

    امروزه با توجه به پیشرفت زیاد تلویزیون ها می توان ساعات زیادی را برای تماشا کرد،%ن صفحه های تلویزیون بگذاریم. حتی بدون اینکه ما فاصله ی زیادی را از آن دارا باشیم. برای همین ما در هنگام خرید باید به این ویژگی دقت کنیم. زیرا خستگی چشم یک علامت واقعی می باشد و از تولید بیش از حد نور آبی ناشی می شود. در قدیم و در LCDها همیشه تمایل بر این بود، که نور آبی شدید تر از همه چیز نشان داده شود و این نور حتی در محتوا هایی که فاقد سایه بودند نیز صادق بود.

اگر از آن فاصله ی زیاد بگیرید چشم ها تحریک پذیر می شدند و منجر به بی خوابی می گشت که این خود برای سلامتی مشکل به وجود می آورد. به خاطر همین سازندگان تلویزیون های OLED که برجسته ترین آن LG است به دنبال صدور گواهینامه ای به نام Ocular Guard برای پنل و صفحه نمایش های خود هستند.بیشتر بدانید.

گواهینامه ( Ocular Guard ):

این گواهینامه توسط شرکت تست ایمنی آلمانی TUV Rheinland به بازار عرضه شد و قبلا تحت عنوان صفحه نمایش راحتی انجام می گرفت. با صدور این گواهینامه ( Ocular Guard ) ، طیف وسیعی از عناصر در پنل های تلویزیون ها تحت آزمایش قرار می گرفتند. تا معلوم شود، که این پنل ها و صفحه نمایش ها برای چشم ها سخت می باشد یا نه.

یک سری الزامات دیگر نیز مانند تعادل رنگ سفید، دقت رنگ، دامنه ی دینامیکی بالا، طیف گسترده ی رنگ، انعکاس غیر مستقیم، انعکاس مستقیم یا کامل، مدیریت نور آبی، دستور عمل های کامل در مورد نصب درست و همچنین پیشنهاد کاربر باید اظافه می شد. از لحاظ تئوری و حتی عملی تلویزیون های OLED برای چشم شما ، نسبت به تلویزیون های QLED و هر تلویزیونی که ساخته از LCD باشند. دلیل آن کم بودن نور آبی در تلویزیون های OLED، نسبت به تلویزیون های QLED با نور پس زمینه ی LED می باشد.

اگر شما می خواهید با ایمنی بیشتر و سلامت چشمی بهتر به نمایشگر خود نگاه کنید بهتر است از صفحه نمایش های OLED استفاده کنید.
برنده ی آسودگی چشم : OLED

  • هزینه ( قیمت ) Price(فرق بین OLED و QLED چیست ؟)

    یک زمانی به راحتی تلویزیون های QLED پرچمدار این دسته بودند اما تلویزیون های OLED امروزه در حالت رقابت سر قیمت می باشند زیرا در سال 2020 از تکنولوژی OLED در تلویزیون های بیشتر دیگری همچون Vizio و Philips استفاده گشته است و آنها بر سر قیمت به شدت در رقابت با تلویزیون های QLED می باشند. در عین حال برای رقابت QLED ها برای پایین نگه داشتن قیمت خود از مینی LED TCL استفاده می کند.

اگر در حال حاضر می خواهید، به خاطر ارزان بودن ومقرون به صرفه بودن تلویزیون QLED را انتخاب می کنید. در این مدل از تلویزیون ها طیف بسیار وسیعی از کیفیت تصویر وجود دارد. زیرا متغییر های آنها در طراحی، پردازش و ساخت بسیار مختلف می باشد. این مقرون به صرفه بودن دلیلی بر بهتر بودن این تلویزیون نسبت به OLED نمی باشد. رسیدن به کیفیت های OLED توسط QLED زمانی اتفاق می افتد، که QLED ها از خط قرمز های مقرون به صرفه ی خود بالا بیایند.
برنده ی هزینه : QLED

حکم آخری برای اعلام برنده:

 
اگر ما نسبت به بررسی ویژگی های بالا این حکم را صادر کنیم، قطعا باید OLED را انتخاب کنیم. زیرا نسبت به QLED ها دارای مزایای بیشتری بودند. اما هر دوی این فناوری ها برای رسیدن به الان خودشان بسیار تلاش کردند، تا بهترین باشند و قطعا هردوی آنها چشمگیر می باشند. ولی انتخاب OLED انتخاب بهتر شما هنگام تجربه ی هر دوی آنها می باشد . زیرا OLED بهترین کیفیت تصویری می باشد، که شما عزیزان می تواند به آن دست یابید.

جمع بندی نیووافتی:

هنگامی که QLED و OLED را روی کاغذ مقایسه می کنیم میبینیم که QLEDها دارای روشنایی بالاتر، اندازه صفحه نمایش بزرگتر، طول عمر بیشتر و همچنین برچسب های ارزان قیمت تر می باشند و از یک طرف OLEDها سطح عمیق تر سیاه و سفید، زاویه ی دید بهتر، برای سلامتی بهتر و انرژی کمتری را مصرف می کنند. اگر بتوانید نور اتاق خود را تنظیم کنید OLED انتخابی مناسب و اگر یک تلویزیون همه جانبه برای روشنایی را می خواهید QLED گزینه ای بهتر می باشد. واقعیتی که اینجا به آن میرسیم این است که با انتخاب هر کدام از آنها شما اشتباه نکرده ایدو تا زمانی که نسل های آینده ی آنها معلوم نشود می توانیم به صورت جدی هر دوی آنها را در انتخاب هایمان داشته باشیم

 مثال:(فرق بین OLED و QLED چیست ؟)

به عنوان مثال، فناوری جدید QLED یعنی استفاده از Mini-LED ها برای ارائه ی سطح بهتر رنگ سیاه بسیار امید وار کننده می باشد. در جدید ترین اتفاقات سامسونگ برای هر پیکسل از یک Micro LED در تلویزیون های خود استفاده کرد ، که باید از نظر تئوری سطح سیاه را برابر باOLED  ها ارائه دهد.  باید بگوییم این فناوری هنوز یک فناوری بسیار گران قیمت می باشد.  فقط برای کسانی که از سطح مالی بالایی برخوردار هستند و یا شرکت هایی که برای ویدئو کنفرانس ها دنبال اندازه صفحه نمایش های ماموت هستند، از تلویزیون های 150 اینچ و بالاتر این نوع فناوری استفاده می کنند.

البته سامسونگ همچنین می خواهد، از فناوری نقطه کوانتمی در صفحه نمایش های OLED استفاده کند تا نوع جدیدی از تلویزیون ها را ایجاد کند. QD-OLED که به احتمال فراوان تلویزیونی با بهترین نوع صفحه نمایش از هردو جهان است. البته این اتفاق شاید در سال های آینده بیافتد، باید منتظر آن بمانیم. آنچه از شرکت سامسونگ می دانیم ،دو برابر کردن سرمایه گذاری های خود در این سال ها می باشد. برای مشاهده تحولات از نزدیک باید ببینیم این فناوری ها چگونه تکامل می یابند.

 

دسته‌بندی تلویزیون ها
اشتراک گذاری
مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الان حرف بزنیم ؟
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت