دوستان برای نهایی کردن خرید از طریق تماس و یا واتس آپ با ما در ارتباط باشید. بی نهایت سپاسگذاریم. خانگی : 09126040486 ـ آرایشی : 09182383080

جاروبرقی ها و انواع آن

بازدید: 784 بازدید
جاروبرقی ها و انواع آن

جاروبرقی ها و انواع آن

جاروبرقی ها و انواع آن موضوعیست که در این مقاله بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه

برای بررسی کردن جارو برقی ها و نحوه ی پیدایش آنها باید به گذشته ای تقریبا 180 ساله یعنی سال 1860 برگردیم. در این سال اولین جارو برقی که جارو برقی دستی بود توسط آقایی به نام وانیل هیس اختراع شد که به آن جارو برقی فرش می گفتند. در این مدل، جاروبرقی توسط یک برس چرخنده گردوغبار جمع می شد. این جارو برقی با کشیدن روی فرش صدای مکش داشت.

از مدل های اولیه ی دیگر که نه سال بعد از مدل اولیه ی آن درست شد. مدل گرداب در سال 1869 بود که توسط شخصی به نام ( ایو دبلیو مک گافی ) درشهر شیکاگو اختراع شد. این دستگاه یزرگ بود و با یک فن کمربند محرک با دست کار می کرد و کار خوشایندی نبود البته این مدل از نظر تجاری موفقیت آمیز بود.

مدل های مشابه را 7 سال بعد شخصی به نام گراندر پیدز میشیگان در سال 1876 ساخت که همین شخص بعدها مدل های قابل حمل را به بازار عرضه کرد .

در اواخر قرن نوزدهم میلادی بود که شاهد پاک کننده های برقی شدیم. البته جاروهای برقی اولیه به صورت دمیده شدن بود و هوا را به بیرون می دمیدند و تقریبا در سال 1901 جارو برقی ها به صورت مکش توسط یک مهندس بریتانیای به نام هوبرت سیل غرفه و مخترع آمریکایی دیوید تی کنی اختراع شدند و نام جاروبرقی را غرفه بر روی آن گذاشته است.

مشخصات اولین جاروبرقی ها:

اولین جاروبرقی قابل حمل که در بازار به صورت رسمی عرضه شد توسط تولید کننده بیرمنگام انگلستان در سال 1905 به نام والتر گری فیتس ساخته شد.

این دستگاه بهبود یافته برای از بین بردن گرد و غبار از فرش ها مانند تمیز کننده های امروزی قابل حمل و آسان و دارای یک لوله انعطاف پذیر برای مکیدن گرد و غبار بود. این روند زیاد طول نکشید و در سال 1906 (جیمز بی کر بی ) اولین دستگاه های خلا خود را با نام سیکلون داخلی توسعه داد و از آب برای جدا کردن خاک گردو غبار استفاده می کرد و از آن به بعد اصطلاحات را با نام ( کربی ) نام گذاری کردند.

اولین جارو برقی های فروخته شده در دانمارک در سال 1910 بود. وزن این جاروبرقی 17.5 کیلوگرم معادل 39 پوند بود و می توانست توسط یک فرد مدیریت شود. جارو برقی ها از اوایل به صورت عمودی بودند و بعدها به صورت انواع عمودی و افقی روانه بازار شدند. سال ها بعد جارو برقی به صورت یک کالای لوکس ماندگار شد و پس از جنگ جهانی دوم بود که در طبقه ی متوسط جامعه مورد استقبال قرار گرفتند.

داخل جارو برقی ها دارای خلاء هایی بودند که انها را بر اساس آن نام گذاری می کردند با استفاده گسترده ی فن اوری هایی توسعه یافته به صورت جدا سازی خاک بدون سیکلون، بدون فیلتر، سیستم های خلاء مرکزی و خلاء های قابل شارژ دستی صورت گرفته است و همچنین فن آوری رایانه ی کوچک و باتری های بهبود یافته امکان تولید نوع جدیدی از دستگاه جاروبرقی خودکار رباتیک را فراهم آورد. در سال 1997 الکترو لوکس سوئد اولین جارو برقی مستقل بی سیم را تولید کرد که در سال 2001 به بازار مصرف وارد شد.

 

نکته 

تا سال 2004 از خلاء در جاروبرقی ها استفاده می شد اما از سال 2004 به بعد یک مخترع انگلیسی فن اوری تمیز کردن جدیدی را استفاده کرد. این اختراع این گونه بود که از جریان هوا به جای خلاء برای جمع اوری گرد و غبار از فرش استفاده می کرد.

 

انواع جاروبرقی ها 

  • جاروبرقی های عمودی :

که بیشتر در ایالات متحده آمریکا و انگلیس مورد استفاده قرار می گیرد.

  • مدل های قوطی :

که به مدل های سیلندری نیز معروف هستند و در انگلستان بیشتر استفاده می شوند.

  • مدل های طبلی :

این مدل ها معمولا صنعتی بوده و وزن قابل توجهی دارند و برای استفاده در کارگاه ها و گاراژ ها از نوع الکتریکی آن استفاده می کنند. مدل های بزرگ این نوع جاروبرقی ها می توانند تا 200 لیتر را در خود جای دهند.

  • مدل های آب و خاک درجاروبرقی ها و انواع آن:

این مدل تخصصی بوده و برای تمیز کردن مکان های مرطوب یا مایع از آن استفاده می کنند و در داخل خانه یا خارج از آن استفاده می شود. برخی از آنها مجهز به درگاه اگزوز یا دمنده هستند. که برای آزاد کردن لوله های گرفته یا بسته شده نیز می توان از آن استفاده کرد.

  • مدل پنوماتیک :

یک مدل حرفه ای از جاروبرقی های آب و خاک هستند که در کارخانه های صنعتی و تاسیسات تولیدی از آن ها استفاده می شود.

  • مدل کوله پشتی :

از این مدل برای تمیز کردن ساختمان های تجاری و مکان هایی که سرعت عمل ملاک است و منطقه ی تمیز کردن بزرگ می باشد، استفاده می گردد زیرا به کاربر این امکان را می دهد که سرعت عمل داشته باشد.

  • مدل های دستی در جاروبرقی ها و انواع آن:

این جارو برقی ها سبک وزن می باشند و از باتری هایی در انها استفاده می شود که قابل شارژ شدن هستند و از آنها برای کارهای آسان استفاده می شود. مانند جاهایی که بیشتر کثیف کاری ها به صورت لکه های جزئی باشد. از بهترین نمونه های موجود در بازار به مدل بلک اند دیکر (  black & deaker) که در سال 1979 معرفی شد، باید اشاره کرد. این مدل جارو برقی قابل جدا شدن بوده و باید تمیز شوند.

  • مدل های رباتیک :

این مدل جارو برقی ها در سال 2000 روانه بازار شدند. قدرت مکش آنها محدود می باشد که به صورت خود گردان در حرکت بوده و گرد و غبار را جمع اوری می کند. از این مدل جارو برقی بیشتر برای زیر تخت و خواب ها و پایه های مبل استفاده می شود. این مدل ها دارای باتری های شارژی بوده و منبع تغذیه ی آنها همان باتری می باشد و بیشتر برای مصارف خانگی کاربرد دارند قوی ترین این مدل ها در سال 2009 تولید شدند که دارای لیزرهای حساسیت بودند و در یک دقیقه یک متر مربع را تمیز می کردند.

  • مدل های چرخه ای :

جاروبرقی های قابل حملی هستند که در سال 1990 محبوب شدند و از محبوب ترین مدل ها در انگلستان بود . در این مدل گرد و غبار در یک استوانه یا سطل قابل جدا شدن جمع می شوند. در جارو برقی های چرخه ای از فیلتر هایی استفاده می شود که مرتبا باید تعویض گردند .

  • مدل های مرکزی :

در این مدل ها کیسه ها خیلی بزرگ می باشند که برای یک خانواده ی معمولی سالانه دو یا سه بار می بایست تخلی گردند. مدل مرکزی از مدل های قدیمی جاروبرقی می باشد که طول شیلنگ آن تقریبا 8 متر می باشد.

 

توضیحات بیشتر درباره ی جاروبرقی ها و انواع آن

جارو ها به دلیل ماهیتی که دارند باعث می شوند که گرد و غبار از بین بروند. با بیرون امدن هوای فیلتر نشده ممکن است سلامتی افراد را به خطر اندازد و سبب مشکلات تنفسی گردد.

 

راهکار های حل فیلتر نشدن کامل هوای خروجی 

  1. برخی از این رفع مشکلات ممکن است در یک دستگاه واحد با هم ترکیب شوند به این صورت که فیلتری در بین هوای ورودی و خروجی قرار می گیرد این قرار گیری فیلتر به این گونه هستش که هوای ورودی قبل از رسیدن به موتور باید از آن عبور کند و سپس هوایی که از فیلتر عبور می کند برای خنک کردن از موتور عبور می کند.

 

  1. بعضی از طراحی های دیگر برای رفع این مشکل از یک هوای دیگر برای خنک کردن موتور استفاده می کنند. باید در نظر داشته باشیم تقریبا غیر ممکن می باشد که با گذاشتن یک فیلتر بتوان تمام ذرات را فیلتر کرد. هرچقدر یک فیلتر فوق العاده باشد در استفاده ی روز مره از آن مسدود و ناکار آمد می شود. پس باید هوای خارج شده از دستگاه را توسط اگزوز های خروجی به خارج از خانه توسط لوله هایی انتقال داد.

 

تصاویری از فیلتر های جاروبرقی ها و انواع آن

 

 

 

 

انواع راه های جدا سازی گرد و غبار و آب از هوای داخل جارو برقی  

  1. کیسه در جاروبرقی ها و انواع آن

متداول ترین و معمولی ترین روش برای به دام انداختن زباله و گرد و خاک می باشد که به صورت کیسه های کاغذی یا پارچه ای می باشد که اجازه می دهد هوا از آن عبور کند ولی گرد و غبار را در داخل خود نگاه دارد. این کیسه ها ممکن است یکبار مصرف یا چند بار مصرف و قابل شست و شو باشند.

  1. سطل های جدا کننده

در این مدل نقش کیسه توسط یک ظرف یا سطل که قابلیت جدا شدن دارد انجام می شود. فیلتر در این مدل قابل استفاده ی مجدد می باشد.

  1. جدا سازی چرخه ای در جاروبرقی ها و انواع آن

در این روش هوا سریع چرخوانده تا بیشتر گردو غبار از هوا گرفته شود و در سطل جدا شونده جای بماند. این عمل تقریبا شبیه عملیات سانتریفیوژ می باشد .

  1. روش تصفیه ی آب

در این روش از یک حمام آب برای تصفیه ی هوا استفاده می شود. در واقع آب در اینجا نقش فیلتر کردن را برعهده میگیرد. هوای ورود قبل از خارج شدن همراه گردوغبار باید از آب عبور کند تا گرد و غبار مرطوب نتواند با هوا از دستگاه خارج شود. در این روش برای جلوگیری از رشد باکتری ها در قالب باید هر بار آب کثیف خارج و دستگاه تمیز و خشک گردد.

  1. استفاده از فیلترهای هوای خیلی ریز در جاروبرقی ها و انواع آن

به این مدل از فیلتر ها، فیلتر ( HEPA ) گفته می شود در این روش در داخل دستگاه از دو فیلتر استفاده می شود. فیلتر اولیه و فیلتر ثانویه. که فیلتر ثانویه بعد از خارج شدن هوا از فیلتر اولیه قرار می گیرد. در این روش تقریبا گرد و غبار خروجی از هوای موتور صفر می باشد. بیشتر بدانید.

 

نکته

بعضی از جارو برقی ها از فیلترهای زغال فعال برای از بین بردن بو استفاده می کنند.

 

اقلام همراه جارو برقی ها : ابزارها، برس های مختلف، دست گیره های تقویتی ( که برای اضافه کردن دسته های کوتاه جاروبرقی استفاده می شوند ) و …

 

انواع کله های اضافه ی جاروبرقی 

  1. قلم موی کف ( این قلم مو سخت بوده و برای طرح های کف غیر قائم کاربرد دارند )
  2. نازل کف ( از این نازل برای طرح های قوطی استفاده می گردند )
  3. برس های گرد گیری
  4. ابزارهای شکاف

 

تصویر انواع کله های جاروبرقی ها و انواع آن

 

 

 

انواع لوله های جاروبرقی 

لوله های خشابی فلزی قدیمی

خشابی پلاستیکی

خرطومی پلاستیکی

لوله های خرطومی کنفی

 

تصویر انواع لوله های جارو برقی 

 

 

 

 

مشخصات فنی جاروبرقی ها و انواع آن

عملکرد جاروبرقی ها توسط چند پارامتر کلی باید اندازه گیری شوند.

  1. جریان هوا در لیتر در ثانیه 2
  2. سرعت هوا در متر در ثانیه
  3. مکش، خلاء یا بالا بر آب در پاسکال یا اینچ از آب 4
  4. وزن در کیلو گرم
  5. نویز در دسی  بل
  6. طول سیم و طول شیلنگ

 

نکته مهم 1 :

از مهم ترین نکاتی که باید در جارو برقی ها مورد بررسی قرار دهید مکش آنها می باشد. هرچقدر مکش بیشتر باشد قدرت پاک کنندگی بالاتر می باشد.

 

نکته مهم 2 :

برخلاف ما ایرانی ها که هنگام خرید جارو برقی به وات آن که بیشتر باشد دقت فراوانی می کنیم اما باید ذکر کنیم که این کاراشتباه می باشد. در اتحادیه ی اروپا از سال 2017 به بعد تولید جارو برقی هایی با وات بیشتر از 900 وات کاملا ممنوع اعلام شده است و مجاز نمی باشند. پس لطفا در هنگام خرید دقت فرمایید قدرت مکش ربطی به وات جارو برقی ندارد و خواهشا برای خرید مطمئن تاکید می شود با مشاوران نیووافت حتما در ارتباط باشید تا راهنمایی و مشاوره های لازم صورت گیرد.

 

توصیه های نیووافتی (جاروبرقی ها و انواع آن)

  1. در خرید جاروبرقی حتما از مشاوران ما به صورت رایگان راهنمایی بگیرید .
  2. همیشه این نکته را در نظر بگیرید به صورت مداوم از جارو برقی استفاده نکنید به صورتی که هر بیست دقیقه یک بار به مدت 4 تا 5 دقیقه جارو برقی را خاموش کنید تا از گرم شدن موتور جلوگیری شود تا عمر مفید دستگاه کم نگردد.
  3. شیلنگ جارو برقی را حتما به صورت دایره ای جمع کنید و از تا کردن و خم کردن آن خودداری کنید.
  4. فیلتر و کیسه ی جاروبرقی را به صورت مداوم تمیز و تعویض کنید .

 

دسته‌بندی وسایل خانگی کوچک
اشتراک گذاری
مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الان حرف بزنیم ؟
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت