دوستان برای نهایی کردن خرید از طریق تماس و یا واتس آپ با ما در ارتباط باشید. بی نهایت سپاسگذاریم. خانگی : 09126040486 ـ آرایشی : 09182383080

تفاوت بین دستگاه های قهوه ساز، اسپرسوساز و نسپرسوساز

بازدید: 691 بازدید
تفاوت بین دستگاه های قهوه ساز، اسپرسوساز و نسپرسوساز

تفاوت بین دستگاه های قهوه ساز، اسپرسوساز و نسپرسوساز

موضوع این مقاله ،تفاوت بین دستگاه های قهوه ساز، اسپرسوساز و نسپرسوساز است. امروزه در کل دنیا و تقریبا در سراسر ایران نوشیدنی های تلخ، از جمله قهوه ها و انواع مختلف آن بسیار پر طرفدار شده اند. با توجه به تنوع در محصولات تولید کننده نوشیدنی قهوه بر خود واجب دانستیم ،تا به صورت تخصصی در مورد انواع آنها و تفاوت بین این دستگاه ها بپردازیم. قطعا خریدن این دستگاه ها نیاز به اطلاعات کافی و درست دارند. نیووافت در اینجا قبل از هر چیزی انواع نوشیدنی ها را تعریف می کند و بعد از آن ،به نوع دستگاه ها و تفاوت آنها نسبت به یکدیگر می پردازد. شما عزیزان با مطالعه ی این مقاله در آخر می توانید تصمیمی آگاهانه نسبت به خرید قهوه ساز، اسپرسو ساز یا نسپرسوساز بگیرید.

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، برای درک بهتر تفاوت دستگاه ها با هم دیگر اول باید تعریفی از قهوه و اسپرسو و نسپرسو داشته باشیم، هر چند همه ی آنها از دانه های قهوه می آیند. اما هر نوع دستگاه برای خود فرآیندی متفاوت دارد و همین باعث تجربه ی قهوه های متفاوتی برای ما می شود.

 COFFEEقهوه چیست؟

قهوه ها انواع مختلفی دارند و به صورت دانه ای می باشد. کاملا گیاهی بوده و نوشیدنی است، که مانند چای دم می شود. برای دم کردن آن در بسیاری از خونه ها از قهوه جوش ها استفاده می کنند. اما با مرور زمان دستگاه هایی را برای دم کردن این نوشیدنی محبوب تولید کرده اند ،که به آنها قهوه سازها می گویند.  شما می توانید انواع مختلف آن با برند های متفاوت را در نیووافت ببینید. امروزه خوردن یک فنجان قهوه در روز برای هر نفر واجب و ضروری می باشد.

ESPRESSO اسپرسو چیست؟

اسپرذسو یک نوشیدنی کاملا ایتالیایی می باشد، که در کل دنیا به عنوان یک نوشیدنی پرطرفدار آن را می شناسند. این نوشیدنی با اضافه کردن مقدار کم آب درحال جوش و تحت فشار، به دانه های آسیاب شده و ریز قهوه توسط دستگاه مخصوص درست می شود. به محصول نهایی یک shot یا به زبان فارسی یک جرعه می گویند، که حالت و طعم خامه ای و غنی تری نسبت به قهوه ی معمولی دارد. این نوشیدنی را می توان به همین صورت مصرف کرد. یا می توان آن را به عنوان پایه انواع دیگر قهوه ها مانند کاپوچینو، لاته، ریستتو و ماکیاتو که همگی نوشیدنی هایی ایتالیایی می باشند استفاده کرد.

Nespresso نسپرسو چیست؟

نسپرسو همان اسپرسو می باشد، اما با این تفاوت که توسط دستگاه مخصوص تولید می شود. یعنی برای تولید نوشیدنی باید از قرص های نسپرسو استفاده کرد. کلیک کنید.

نکته(تفاوت بین دستگاه های قهوه ساز، اسپرسوساز و نسپرسوساز)

نوشیدنی های اسپرسو دارای غلظت بیشتری، نسبت به قهوه می باشند و از سطح بالاتری از کافئین برخوردار است. این نوشیدنی ها برای بدن و مخصوصا قلب آدم ها بسیار مفید می باشند، به صورتی که دانشمندان یک فنجان از آن را برای هر روز لازم می دانند.

دستگاه قهوه ساز و نحوه ی کار کردن آن

قبلنا دستگاه های تولید نوشیدنی قهوه وجود نداشتند. دانه های قهوه را با آب مخلوط کرده و در داخل قهوه جوش می ریختند و به محض رسیدن مخلوط قهوه و آب به نقطه ی جوش، آن را داخل فنجان ریخته و سرو می کردند. اما امروزه با پیشرفت علم دستگاه های قهوه ساز ، برای راحتی و سرعت بخشیدن به درست کردن نوشیدنی در بازار موجود هستند. این ماشین ها طی فرآیندی بخار آب جوش را، از دانه های قهوه ی آسیاب شده عبور می دهند و به تدریج از یک فیلتر درون فنجان ریخته می ریزند. نوشیدنی قهوه ای که از این طریق حاصل می شود به قهوه ی قطره ای نیز معروف است.

در بسیاری از این دستگاه ها برای گرم نگهداشتن قهوه، از صفحاتی گرم استفاده می شوند. بسته به برند و کشور سازنده می توان دستگاه های پیشرفته و یا معمولی را در بازار پیدا کرد. شما نمونه های مختلفی از قهوه ساز ها را می توانید، در فروشگاه اینترنتی نیووافت بیابید.

چند جنبه ی اساسی در مورد قهوه سازها

  1. قهوه ساز ها فقط قهوه ی کلاسیک تولید می کنند و شما می توانید ، بعد از درست شدن نوشیدنی به آن شیر، خامه، شکر و شیرینی اضافه کنید.
  2. برای کسانی قهوه ساز ها مناسب هستند، که دوست دارن قهوه را ساده بنوشند.
  3. یک سری از قهوه سازها دارای تایمر هستند، که شما با تنظیم آن می توانید قهوه را قبل از خواب آماده کنید.
  4. اگر خانواده ای پر جمعیت دارین شما می توانید، حجم زیادی از نوشیدنی را توسط دستگاه به یکباره آماده کنید . پس برای خانواده هایی که قهوه زیاد دوست دارند قهوه سازها گزینه ی مناسبی هستند.
  5. کسانی که از قهوه ساز ها استفاده می کنند ، می دانند که این دستگاه گران نبوده و می توان به راحتی خریداری شود.

جوانب منفی دستگاه های قهوه ساز(تفاوت بین دستگاه های قهوه ساز، اسپرسوساز و نسپرسوساز)

  1. اگر می خواهید قهوه های خاصی درست کنید و یا بخواهید اسپرسو درست کنید، نمی توانید این کار را با قهوه سازها انجام دهید.
  2. قهوه سازان قطره ای عمل کرد کندی دارند و به هنگام تولید، قهوه مدت زمان بیشتری باید صبر کنید.
  3. ما می توانیم توسط صفحه ی گرم نگهدارنده قهوه را گرم نگهداریم . اما این کار موجب تلخ شدن و سوزانده شدن قهوه نیز می شود، که طعم قهوه را عوض می کند.

دستگاه اسپرسو ساز و نحوه ی کار کردن آن

باید بگوییم که دستگاه اسپرسوساز تقریبا مانن،د دستگاه قهوه ساز کار می کند. اما فرآیند تولید و نحوه ی دم آوری نوشیدنی های با پایه ی اسپرسو کمی متفاوت می باشد، که در پایین به صورت جزئی و دقیق به آن ها می پردازیم.

نکاتی بیشتر در مورد اسپرسوسازها

در بالا تقریبا در مورد همه ی تفاوت های قهوه سازها و اسپرسوساز ها مطالب مفید و کاربردی را بیان کردیم. اما می خواهیم اینجا این نکته را نیز اضافه کنیم، که نوع دستگاه های اسپرسوساز با هم دیگر نیز متفاوت می باشند. مدل های رومیزی دارند ،که برای داخل خونه ها مناسب هستند و مدل های حرفه ای نیز دارند که برای داخل کافی شاپ ها کارایی دارند. البته علاوه بر نوع دستگاه حالت های دستگاه اسپرسوساز هم متفاوت هستند، یک سری از آنها حالت کاملا اتوماتیک دارند و یکسری هم حالت نیمه اتوماتیک که بیشتر فرآیند تولید قهوه را خود انجام می دهند. اما باز مدل های دیگری نیز هستند، که دستی بوده و کاربر باید خودش همه ی مراحل را انجام دهد.

ویژگی های برجسته ی دستگاه اسپرسو

  1. این دستگاه ها shot های غنی و غلیظی را از اسپرسو تولید می کند، به طوری که می توان همین ها را با همان کیفیت کافی شاپ تولید کرد.
  2. از shot های اسپرسو می توان برای تهیه ی نوشیدنی های خاص نیز استفاده کرد، پس توسط دستگاه اسپرسوساز ما می توانیم تنوع بیشتری در نوشیدنی ها داشته باشیم.
  3. خود دستگاه های اسپرسو دارای بازوهایی هستند، که به آنها بازوی بخار می گویند که این بازوها می توانند نوشیدنی ها را گرم و شیر نوشیدنی را کف دهند.
  4. برای تولید نوشیدنی فقط زمانی به مدت 20 تا 30 ثانیه کافی می باشد، پس شما لازم نیست مدت زمان زیادی را صبر کنید.
  5. در مدل های جدید اسپرسوسازها خود دستگاه شامل آسیاب قهوه می باشد ،که می تواند دانه های قهوه را آسیاب کرده و آن را تبدیل به اسپرسو کند.

عیب های دستگاه اسپرسوساز(تفاوت بین دستگاه های قهوه ساز، اسپرسوساز و نسپرسوساز)

  1. استفاده از دستگاه اسپرسوساز دستی کار آسانی نیست و باید ،از دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک آن استفاده کرد.
  2. هنگامی که فقط نیاز به یک فنجان قهوه داشته باشید، استفاده از دستگاه مازاد بر یک فنجان می باشد.
  3. معمولا دستگاه های اسپرسوساز از لحاظ قیمتی گرون قیمت می باشند.

 

تفاوتی که بین ماشین های قهوه ساز و اسپرسو ساز هست و در بالا هم به آن نیز به صورت کلی اشاره کردیم، نحوه ی دم کشیدن قهوه می باشد که در چند مرحله اتفاق می افتد. این مرحله ها عبارتند از :

مرحله ی تفت دادن

منظور از تفت دادن آغشته شدن دانه های قهوه به بخار آب می باشد.  اتفاقی که در این فرآیند در دستگاه قهوه ساز و اسپرسوساز می افتد، میزان غلظت نوشیدنی است که در قهوه ساز این غلظت کم ولی در اسپرسوساز این غلظت بسیار بیشتر می باشد. نوشیدنی تولید شده توسط دستگاه اسپرسوساز، تیره تر و هم چنین دارای طعم غنی تر است.

نکته

با غلیظ شدن نوشیدنی و مخلوط کردن آن با شیر می توان، از آن برای پایه ی نوشیدنی های دیگر از جمله کاپوچینو و لاته استفاده کرد.

مرحله ی آسیاب(تفاوت بین دستگاه های قهوه ساز، اسپرسوساز و نسپرسوساز)

در دستگاه های قهوه ساز از دانه های قهوه استفاده می شود. اما در دستگاه های اسپرسوساز ما باید از قهوه ی آسیاب شده، در داخل دستگاه استفاده کنیم. برای همین هم در طول فر آیند تولید نوشیدنی، آسیاب بودن دانه ها و یا درشتی دانه ها در تولید یک نوشیدنی تآثیر گذار هستند.

نحوه ی دم کشیدن

وقتی از دستگاه قهوه ساز برای تولید قهوه استفاده می کنید، باید بدانید برای دم کشیدن قهوه و تولید نوشیدنی باید مدت زمان بیشتری را برای آن صرف کنید. زیرا دانه های قهوه درشت بوده و فرآیند دم کشیدن طول می کشد ، که ممکن است تا چند دقیقه نیز وقت شما را بگیرد.

میزان بار(تفاوت بین دستگاه های قهوه ساز، اسپرسوساز و نسپرسوساز)

یکی از تفاوت های مهم که نمی توان آن را نادیده گرفت ،میزان فشار یا همان بار وارده توسط دستگاه به بخار آب و عبور آن از دانه های قهوه می باشد. این فشار در دستگاه های اسپرسوساز بسیار بیشتر از قهوه ساز ها می باشد. در اسپرسوسازها بعد از چند ثانیه بخار آب به دانه های آسیاب شده ی قهوه می رسد. اما در قهوه ساز ها این گونه نبوده و دستگاه های قهوه ساز به نیروی جاذبه متکی می باشند، تا زمانی که به تدریج آب و قهوه ی دم کشیده شده توسط بخار آب از فیلتر های قهوه ساز عبور کنند و وارد فنجان شوند. این فرآیند در اسپرسوسازها فقط چند ثانیه طول می کشد، ولی همین فرآیند در قهوه ساز ها ممکن است چند دقیقه به طول بیانجامد.

نکته

ما در دستگاه ها نقطه ای از بار یا فشار را داریم ،که به نقطه ی شیرینی برای تهیه ی اسپرسو معروف است در این نقطه بار دستگاه عدد 9 می باشد. اما کسانی که عاشق این نوشیدنی محبوب هستند، علاقه ای به این میزان بار ندارند و دستگاه هایی را خریداری می کنند که بار آنها بیشترین مقدار را دارا باشد، که عدد 15 می باشد.

تفاوت در قیمت(تفاوت بین دستگاه های قهوه ساز، اسپرسوساز و نسپرسوساز)

یکی دیگر از این تفاوت ها، تفاوت در قیمت است. طبیعتا قهوه سازها به دلیل عملکرد ساده و ویژگی های محدود قیمت پایین تری دارد. اما اگر شما انتظار خوردن یک قهوه ی حرفه ای را دارید و یا به دنبال آن هستید، سرمایه گذاری روی یک دستگاه اسپرسوساز با کیفیت ارزش آن را دارد.

میزان کافئین موجود در هر فنجان

میزان کافئین تولید شده از قهوه موجود در هر فنجان توسط هر کدام از دستگاه های قهوه ساز، اسپرسوساز و نسپرسوساز متفاوت است. ما می توانیم در یک فنجان قهوه تولید شده توسط قهوه ساز ، فقط 90 تا 160 میلی گرم کافئین را داشته باشیم. اما در اسپرسوسازها با افزایش زمان دم کردن قهوه می توان، برای هر فنجان قهوه 360 میلی گرم تا 530 میلی گرم کافئین تولید کرد. البته ناگفته نماند هر کپسول نسپرسو می تواند، برای هر سلیقه ی شخصی پاسخگو باشد. در کپسول های اصلی ، میزان کافئین از 55 میلی گرم شروع شده و تا 210 میلی گرم در هر قرص می توان موجود باشد.

جمع بندی

در بالا ما به صورت جداگانه سه نوشیدنی قهوه، اسپرسو و نسپرسو را همراه با دستگاه های تولید کننده آنها توضیح دادیم. از معایب و مزایای هر کدام و روش دم آوری نوشیدنی، مطالب مفیدی ارائه کردیم. اما اگر بخواهیم همه ی مطالب بالا را در چند جمله جمع بندی کنیم، باید بدانید هیچ کدام از دستگاه ها بردیگری برتری ندارند و هر کدام کار خاصی را انجام می دهند. اما شما بسته به نیاز و انتظار خودتون آن ها را آگاهانه انتخاب می کنید.

زانیار

 

دسته‌بندی جهیزیه عروس
اشتراک گذاری
مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الان حرف بزنیم ؟
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت